26 september 2024 · artikel 35-vragen · gemeente Middelburg

rvs Beleidsplan Toerisme 2030 - Wim Steketee (LPM)

Een raadslid stelde op 26 september 2024 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Middelburg.

Brief van het college

Deze brief is niet in losse vragen en antwoorden uit te lezen. Hieronder staat de tekst; het origineel staat via de link.

Commissie

Ruimte – 24 juni 2024

Agendapunt

4

Onderwerp

Rvs Beleidsplan Toerisme Middelburg 2030

Vragensteller

Wim Steketee (LPM)

Datum ingediend

24 juni 2024

Datum beantwoording

24 juni 2024

Vraag 1

Toeristische verhuur In de Huisvestingsverordening gemeente Middelburg 2023 artikel 10 Vormen van toeristische verhuur staat bij lid 1a toeristisch verhuur kort: toeristisch verhuren van een zelfstandige woonruimte voor een periode van hoogstens een maand.

De vraag is of bij deze verhuur een meldingsplicht van toepassing is. Zo nee, waarom niet?

Mocht uw antwoord “nee” zijn, bent u het dan wel met ons eens, dat bij een meldingsplicht beter kan worden gehandhaafd bij onder meer de toeristenbelasting die een aanslaggrens kent van een aantal overnachtingen gedurende het belastingjaar van minder dan tien?

Antwoord

Nee, in de gemeente Middelburg geldt geen meldingsplicht voor het toeristisch verhuren van een zelfstandige woonruimte voor een periode van hoogstens een maand.

In de gemeente Middelburg is de belastingplichtige degene die gelegenheid biedt tot verblijf in de door hem of haar beschikbaar staande ruimten dan wel op hem of haar ter beschikking staande terreinen. De belastingplichtige wordt aangewezen in de verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Middelburg 2024. De heffingsambtenaar verstuurt jaarlijks of indien de aanleiding ertoe bestaat een verzoek tot doen van aangifte naar de (vermoedelijke) belastingplichtige. Hierop is een (vermoedelijke) belastingplichtige verplicht te reageren, blijft er een reactie uit dan is er ook een mogelijkheid tot het opleggen van een verzuim of vergrijpboete.

Artikel 9 van de verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Middelburg 2024 beschrijft de aanslaggrens. In de verordening staat beschreven dat een aanslag van minder dan 10 overnachtingen niet aan een belastingplichtige zal worden opgelegd. Dit is afgeleid van het beleid vastgelegd in “De leidraad invordering” De verhuurders van toeristische woonruimten zijn dus verplicht om alle overnachtingen aan te geven, maar tot de grens van 10 toeristische overnachtingen zal dit niet tot een aanslag leiden. De samenwerkende belastingen Walcheren Schouwen-Duiveland (WSD) heeft wel inzicht in het aantal overnachtingen die per (belasting)jaar niet opgelegd worden vanwege deze aanslaggrens. Hierdoor heeft het instellen van een meldingsplicht voor toeristische verhuur tussen de 10 overnachtingen en een maand aan overnachtingen geen meerwaarde voor de heffingsambtenaren.

Bekijk de brief: Beantwoording vragen over rvs Beleidsplan Toerisme 2030 - Wim Steketee (LPM)

Bron: raadsinformatie van de gemeente Middelburg (Open Raadsinformatie). De vragen en antwoorden zijn automatisch uit de brief gelezen; het origineel is leidend.

Meer vragen aan het college van Middelburg

Alle artikel 35-vragen in Middelburg