16 december 2025 · artikel 35-vragen · gemeente Rhenen

vragen commissie Bestuur en Financiën 8 december 2025

Een raadslid stelde op 16 december 2025 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Rhenen.

Brief van het college

Deze brief is niet in losse vragen en antwoorden uit te lezen. Hieronder staat de tekst; het origineel staat via de link.

Beantwoording vragen commissie Bestuur en Financiën 8 december 2025 BTW in afvalstoffenheffing en rioolheffing Naar aanleiding van in de commissie gestelde vragen en in aanvulling op de beantwoording van de technische vragen (VVD vraag 4) geven wij nog een nadere toelichting op doorrekening van compensabele BTW in de afvalstoffenheffing en rioolheffing.

In het reeds gegeven antwoord is aangeven wat er door de invoering van het BTW compensatiefonds in 2003 is gewijzigd. Onderstaand geven wij dit schematisch weer met als voorbeeld een factuur van € 121 voor afval, dus € 100 + € 21 BTW:

Voor invoering BTW compensatiefonds 2003 Exploitatie Lasten Factuur afval incl BTW naar balans nog te ontvangen BCF

Balans Nog te ontvangen BCF Ontvangst BCF

Baten 121 afvalstoffenheffing -21 100 korting gemeentefonds 100

121

-21 100

21 -21 0

Voor invoering van het BTW compensatiefonds (BCF) is het simpel. De factuur wordt inclusief BTW doorberekend in de afvalstoffenheffing.

Na 2003 mogen de gemeenten de BTW op afval compenseren. Dit betekent dat de factuur op het product afval nog € 100 bedraagt.

De vorming van het BCF wordt gedekt door een verlaging van het gemeentefonds. Dit betreft een genormeerd bedrag op basis van de toegepaste verdeelsystematiek. Jaarlijks wordt de uitname uit het gemeentefonds bijgesteld op basis van de werkelijke BTW compensatie (voorgaande jaren).

Er kan geen rechtstreeks verband worden gelegd tussen de afval factuur en de korting op het gemeentefonds. Deze korting is echter wel de reden waarom het de gemeenten is toegestaan om de BTW te blijven doorrekenen in de afvalstoffenheffing. Het tarief blijft daardoor € 121. Dit wordt berekend door de kosten van het product afval te nemen en daar extracomptabel de BTW aan toe te rekenen. Dit moet extracomptabel omdat op begrotingsbasis de BTW niet wordt geraamd. Die wordt alleen op basis van werkelijke facturen geboekt op de balans (niet in de exploitatie). De groen gearceerde bedragen zijn de lasten en baten op het product afval.

Door de BTW te blijven doorberekenen heeft de invoering van het BCF op macro niveau voor zowel de inwoner als voor de gemeente geen financiële consequenties.

BTW lasten 2024 In de commissie is gevraagd naar de BTW lasten riool en afval over 2024:

BTW JRR 2024 BGR 2026 BTW BGR 2026: exploitatie investeringen en overhead

riool 85.358 100.630

afval 250.458 307.330

totaal 335.816 407.960

100.630 153.500 254.130

307.330 55.900 363.230

407.960 209.400 617.360

Het totaal van de gecompenseerde BTW kosten riool en afval bedroeg in 2024 € 335.816. De BTW die is doorgerekend in de tarieven 2026 bedraagt € 617.360. Het is verschil zit in eerste instantie in de BTW over investeringen en overhead (totaal € 209.400). De BTW over investeringen wordt berekend over de kapitaallasten. Dat betreft de BTW die is betaald over de (in het verleden) gedane investeringen. Daar zijn in 2024 geen BTW kosten voor gemaakt. Daarnaast wordt de compensabele BTW in de materiële overhead doorberekend in de tarieven. De BTW over de exploitatie is in de begroting 2026 € 72.000 hoger dan de werkelijke kosten 2024. Dit wordt veroorzaak door lagere kosten voor exploitatiebudgetten (bijvoorbeeld lagere kosten AVU) in 2024 dan in de begroting 2026 geraamd.

Toelichting op de in afvalstoffenheffing en rioolheffing doorberekende overhead Tijdens de commissievergadering is gevraagd naar een nadere onderbouwing van de toegerekende overheadkosten voor afval en riool:

Toerekenbare loonkosten Remmerden Toerekenbare loonkosten Gemeentehuis Overhead Remmerden 62% Overhead Gemeentehuis 82%

Afval FTE € 9,14 647.911 1,24 110.410 10,39 758.321 401.705 90.536 492.241

Riool FTE € 1,37 101.718 0,85 159.450 2,22 261.168 63.065 130.749 193.814

Totaal FTE € 10,52 749.629 2,09 269.860 12,61 1.019.489 464.770 221.285 686.055

Een berekening van de overheadpercentages hebben wij verstrekt bij de beantwoording van de technische vragen begroting 2026.

N.B.

Tijdens de vergadering werd ambtelijk geantwoord dat de toegerekende formatie medewerkers gemeentehuis 4,5 fte bedraagt. Dat was niet juist, dit moet conform bovenstaande berekening 2,09 fte zijn.

Bekijk de brief: Beantwoording vragen commissie Bestuur en Financiën 8 december 2025

Bron: raadsinformatie van de gemeente Rhenen (Open Raadsinformatie). De vragen en antwoorden zijn automatisch uit de brief gelezen; het origineel is leidend.

Meer vragen aan het college van Rhenen

Alle artikel 35-vragen in Rhenen