02 Brief beantwoording schriftelijke vragen 0-emissie zone ruimhartig invoeren
Een raadslid stelde op 11 juni 2024 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Tilburg.
Brief van het college
Deze brief is niet in losse vragen en antwoorden uit te lezen. Hieronder staat de tekst; het origineel staat via de link.
Onderwerp Schriftelijke vragen 0-emissie zone ruimhartig invoeren
Aan de leden van de gemeenteraad
Portefeuillehouder Rik Grashoff Postadres Postbus 90155 5000 LH Tilburg
Geachte raadsleden, Hierbij beantwoorden wij de schriftelijke vragen die door het raadslid B. Mieris (PvdA) zijn gesteld op grond van het Reglement van Orde gemeenteraad Tilburg 2023-1. De vragen gaan over 0-emissie zone ruimhartig invoeren en zijn ontvangen op 24 mei 2024.
Vraag 1 Is het college bereid ruimhartig met de zorgen vanuit zzp’ers, kleine ondernemers en marktkooplui om te gaan, zodat de 0-emissie zone voor Tilburgse ondernemers haalbaar wordt? Hoe gaat het college dit invullen?
Antwoord 1 Per 1 januari 2025 gaat de zone in, maar dat betekent niet dat vanaf dat moment meteen alle voertuigen zonder uitstoot moeten zijn. Eerst worden de oudere voertuigen geweerd om zo een geleidelijke invoering van de zone te krijgen. Dit overgangsregime is ontworpen gezamenlijk met brancheverenigingen, zoals Evofenedex, TLN, BOVAG en de RAI-vereniging. Uitgangspunt bij dit invoeringsregime is de haalbaarheid voor ondernemers, met inachtneming van normale afschrijftermijnen van de voertuigen.
Voor wie dit overgangsregime niet haalbaar is of te snel gaat, is er een palet aan vrijstellingen en ontheffingen voorhanden.
Er gelden de volgende vrijstellingen voor bestelvoertuigen en/of vrachtwagens:
• Oldtimers: voertuigen van 40 jaar of ouder;
• Een rolstoeltoegankelijk voertuig dat ook als zodanig bij het RDW is geregistreerd;
• Vrachtwagens die voor speciale doeleinden zijn ingericht zoals winkelwagens (bijv. voor de markt), betonmolens, kraanwagens. Deze mogen maximaal 12 jaar oud zijn voor toegang in de zone.
Verder zijn er de volgende ontheffingen:
• Dagontheffingen: per gemeente per kenteken maximaal 12 keer per jaar;
• Ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto's. Als deze voertuigen nooit bedrijfsmatig gebruikt worden en dat ook aantoonbaar is kan ontheffing worden aangevraagd. Het voertuig staat dan particulier geregistreerd én er wordt een hoog belastingtarief betaald;
• Ontheffing voor bedrijfs- en vrachtauto's die vanwege een handicap zijn aangepast. Als het voertuig niet onder de bovenbeschreven vrijstelling valt en vanwege de handicap is aangepast voor € 500,of meer kan ontheffing worden aangevraagd;
• Ontheffing voor plug-in hybride vrachtauto's;
• Ontheffing voor bijzondere voertuigen met een Datum Eerste Toelating tot 13 jaar oud. Een bijzonder voertuig is o.a. een kermis- of circusvoertuig of een verhuiswagen;
• Ontheffing wegens lange levertijden. Gedurende de levertijd van een vervangend uitstootvrij voertuig kan ontheffing voor het te vervangen voertuig worden aangevraagd;
• Ontheffing voor bedrijfs- of vrachtauto's in verband met bedrijfseconomische omstandigheden.
Indien de aanschaf van een uitstootvrij voertuig het bedrijf in directe financiële problemen zou brengen, kan ontheffing worden aangevraagd. Beoordeling vindt plaats op basis van jaarverslagen, eventuele geplande investeringen en bedrijfsspecifieke aspecten.
Datum 11 juni 2024 Afdeling Ruimte / M. de Voogd Bezoekadres Stadhuisplein 130 5038 TC Tilburg
•
Ontheffing voor voertuigen die niet emissieloos verkrijgbaar zijn. Niet elk voertuig is nog in emissieloze variant verkrijgbaar. Indien dit het geval is kan voor het in gebruik zijnde voertuig ontheffing worden aangevraagd;
• Ontheffing voor Euro 6-bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1-1-2017 t/m 31-122019. Gemeenten en brancheorganisaties hebben gezamenlijk besloten om eenmalig een aanpassing te maken in de toegangsregels tot de nul-emissiezones voor emissieklasse 6 bakwagens.
Met bakwagens worden alle vrachtauto’s bedoeld die geen opleggertrekker zijn. Bakwagens emissieklasse 6 met een (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019, zijn automatisch tot 1 januari 2028 ontheven van de ZE-zones;
• Ontheffing op basis van de hardheidsclausule (bijzondere omstandigheden). Deze ontheffing is in het leven geroepen om gemeenten in de gelegenheid te stellen maatwerk te leveren als de andere vrijstellingen en ontheffingen niet voldoende basis geven om ontheffing te kunnen verlenen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij voorziene pensionering of aanstaande bedrijfsbeëindiging. Investering in een nieuw voertuig is dan niet meer economisch verantwoord.
Een overzicht van de ontheffingen is te vinden op www.opwegnaarzes.nl/ontheffingen.
Een deel van de ontheffingenkunnen eenvoudig worden getoetst, zoals de dagontheffing en de ontheffing lange levertijd. Deze worden geheel door het landelijke Centraal Loket afgehandeld: intake, beoordeling en ontheffingverlening.
Voor de meer ingewikkelde ontheffingen (bedrijfseconomische omstandigheden en hardheidsclausule) is alleen de intake landelijk. Er wordt getoetst of alle gegevens aangeleverd zijn, zoals voor welke stad er ontheffing wordt aangevraagd en voor welke kenteken(s) ontheffing wordt aangevraagd en op welke grond.
Bij ontheffing wegens bedrijfseconomische omstandigheden moeten ook jaarrekeningen worden aangeleverd. Deze worden door een extern bureau getoetst waarbij gekeken wordt of er inderdaad geen investeringsruimte is.
Als deze gegevens compleet zijn en het (eventuele) financiële advies gereed is, krijgt de gemeente inzicht in het hele dossier. De beslissing om de ontheffingen hardheidsclausule en bedrijfseconomische omstandigheden te verlenen is lokaal en wordt door het college gedaan. Dit is altijd afhankelijk van de specifieke omstandigheden. De beoordeling zal ruimhartig zijn. Het doel is te voorkómen dat een zodanig onevenredig economisch nadeel voor de ondernemer ontstaat, dat de continuïteit van het bedrijf in gevaar komt.
Het ontheffingenbeleid 2025-2030 voor de nul-emissiezone is onderdeel van het verkeersbesluit voor de nul-emissiezone en is in concept vastgesteld op 12 maart 2024 en gepubliceerd op 28 maart 2024.
Vraag 2 Is het college bereid om zzp’ers, kleine ondernemers en marktkooplui die aantoonbaar financieel nog niet in staat zijn een elektrisch voertuig aan te schaffen wat meer tijd te geven? Graag met uitleg.
Antwoord 2 Ja, daarvoor zijn ontheffingen mogelijk:
• Ontheffing in verband met bedrijfseconomische omstandigheden
• Ontheffing op basis van de hardheidsclausule Voor marktkooplui geldt overigens al een ruimer toegangsregime voor vrachtwagens die als verkoopwagen zijn geregistreerd: deze mogen maximaal twaalf jaar oud zijn, i.p.v. de gebruikelijke acht.
Het college is in overleg met de Stichting Tilburgse Markten om te bekijken welke marktondernemers geen toegang meer zouden hebben tot de zone in 2025 en welke oplossing er zou kunnen zijn, via een ontheffing of anderszins. Dit is maatwerk per ondernemer. Ook hier is uitgangspunt dat de bedrijfscontinuïteit niet in gevaar komt.
Vraag 3 Heeft het college daarbij extra oog voor startende ondernemers die niet gelijk grote uitgaven kunnen doen? Zo ja, hoe gaat het college dit invullen?
Antwoord 3 Ja. Dat gebeurt met het geldende overgangsregime, de bestaande vrijstellingen en ontheffingen en met het aanbieden van een maatwerkadvies.
Wij nemen aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Het college,
mr. A. van Berckel, MBA gemeentesecretaris
drs. Th.L.N. Weterings burgemeester
Bekijk de brief: 02 Brief beantwoording schriftelijke vragen 0-emissie zone ruimhartig invoeren
Bron: raadsinformatie van de gemeente Tilburg (Open Raadsinformatie). De vragen en antwoorden zijn automatisch uit de brief gelezen; het origineel is leidend.