14 november 2024 · artikel 35-vragen · gemeente Molenlanden

Raadsinformatiebrief beantwoording vraag forfaitaire berekeningswijze toeristenbelasting

Een raadslid stelde op 14 november 2024 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Molenlanden.

Brief van het college

Deze brief is niet in losse vragen en antwoorden uit te lezen. Hieronder staat de tekst; het origineel staat via de link.

Raadsinformatiebrief Onderwerp

:

forfaitaire berekeningswijze toeristenbelasting

Datum

:

12 november 2024

Zaaknummer

:

Portefeuillehouder

:

Behandelend ambtenaar

:

1225882

Bram Visser

Robert van Oenen

Annelies Klein-Bongers

Beste leden van de raad van Molenlanden, In de commissievergadering van 7 november jongstleden is de geactualiseerde verordening toeristenbelasting besproken. Daarbij is de toezegging gedaan om schriftelijk terug te

komen op de vraag waarom forfaitair berekening alleen mogelijk is bij vaste standplaatsen op kampeerterreinen en niet voor recreatiewoningen. Met deze raadsinformatiebrief geven wij u antwoord.

Op kampeerterreinen (campings) bestaat vaak de mogelijkheid om een vaste standplaats

voor een bepaalde periode te huren. Campings noemen dit een seizoensplaats waarop één

en dezelfde gast voor een langere periode verblijft en het eigen kampeermiddel laat staan.

De gast komt en gaat tijdens deze afgesproken periode en in praktijk slaapt men niet alle nachten op de camping. Om vooraf duidelijkheid te hebben over de hoogte van de

toeristenbelasting mag de eigenaar van een kampeerterrein forfaitair berekenen zoals vastgelegd in Artikel 7 van de verordening toeristenbelasting. De forfaitaire

berekeningswijze is in eerste plaats bedoeld voor deze vorm van verhuur/gebruik.

In Molenlanden zien we campings waar de eigenaren ook een eigen kampeermiddel

verhuren, bijvoorbeeld een tent of pipowagen. Voor deze vorm van verhuur geldt dat er

steeds nieuwe gasten gebruikmaken van de standplaats en het kampeermiddel. Hier geldt de forfaitaire berekeningswijze niet. De gasten betalen toeristenbelasting per persoon per nacht.

De forfaitaire berekeningswijze is niet toegestaan bij recreatiewoningen. Deze woningen zijn niet bedoeld om langere tijd door één gebruiker te worden gehuurd in verband met het risico op permanente bewoning.

Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

1

Gemeente Molenlanden • Postbus 5 • 2970 AA Bleskensgraaf www.molenlanden.nl • [email protected] • 088 75 15 000

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden,

De secretaris,

De burgemeester,

Marko Does

Theo Segers

2

Gemeente Molenlanden • Postbus 5 • 2970 AA Bleskensgraaf www.molenlanden.nl • [email protected] • 088 75 15 000

Bekijk de brief: Raadsinformatiebrief beantwoording vraag forfaitaire berekeningswijze toeristenbelasting

Bron: raadsinformatie van de gemeente Molenlanden (Open Raadsinformatie). De vragen en antwoorden zijn automatisch uit de brief gelezen; het origineel is leidend.

Meer vragen aan het college van Molenlanden

Alle artikel 35-vragen in Molenlanden