Raadsmededeling 14-2026 beantwoording vragen GB Fiscale Verzamelwet 2026
Een raadslid stelde op 28 januari 2026 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Aalten (1 vragen).
In het kort
1 vragen en wat het college antwoordt
- Is het college voornemens om gebruik te maken van deze nieuwe bevoegdheid en een leegstandsbelasting in te voeren? → a.
Overgenomen uit de brief van het college; hieronder staan de volledige vragen en antwoorden.
Aanleiding
Raadsmededeling openbaar Nummer Datum B&W datum Beh. Ambtenaar Portefeuillehouder Onderwerp
: : : : : :
14-2026 12 januari 2026 20 januari 2026 C.L. Oude Vrielink T.M.M. Kok Leegstandsbelasting
Aanleiding:
Op 2 december 2025 heeft de Eerste Kamer de Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen. Onderdeel van deze wet geeft gemeenten de mogelijkheid om een leegstandsbelasting voor woningen in te voeren. Naar aanleiding van deze wetswijziging heeft GemeenteBelangen op 4 december 2025 de volgende vraag gesteld:
Vragen en antwoorden
Vraag 1
Is het college voornemens om gebruik te maken van deze nieuwe bevoegdheid en een leegstandsbelasting in te voeren?
Antwoord van het college
a. Zo ja, op welke termijn en met welke uitgangspunten?
b. Zo nee, waarom niet?
Inhoud mededeling:
Inleiding Per 1 januari 2026 is het volgende wetsartikel in werking getreden: “Artikel 221a van de Gemeentewet:
1. Ter zake van binnen de gemeente gelegen woningen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Leegstandwet die voor een langere periode dan twaalf maanden leegstaan als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van die wet, kan door de gemeente, onder de naam leegstandbelasting, een belasting worden geheven van degenen die bij het begin van het kalenderjaar van deze woningen het genot hebben krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.
2. De heffingsmaatstaf voor de leegstandbelasting wordt vastgesteld door de gemeente.” Beantwoording In principe kan de belastingverordening leegstandsbelasting vanaf 1 januari 2026 worden opgesteld.
De VNG komt echter nog met een modelverordening en een nadere uitwerking van de regels van deze belasting. Hierop moeten we nog wachten.
Zodra de belastingverordening leegstandsbelasting is vastgesteld moet een woning nog minimaal één jaar leegstaan voordat de belastingaanslag opgelegd kan worden aan de woningeigenaar. Indien besloten wordt om deze belasting in te voeren kan de belastingaanslag op zijn vroegst in 2028 opgelegd worden.
Wanneer de VNG met een nadere uitwerking is gekomen zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen middels een raadsmededeling.
De volgende stukken zijn voor u bijgevoegd: n.v.t.
Pagina 1 van 1
Bekijk de brief: Raadsmededeling 14-2026 beantwoording vragen GB Fiscale Verzamelwet 2026
Bron: raadsinformatie van de gemeente Aalten (Open Raadsinformatie). De vragen en antwoorden zijn automatisch uit de brief gelezen; het origineel is leidend.